Tuesday 15 September 2015

MARI BERCERITA

MENGENALI SIFAT SEORANG PENGNUNI SYURGA


Kisah menarik perlu dihayati tentang bakal penhuni syurga adalah seperti sabda Rasulullah SAW kepada sahabat ”sebentar lagi seorang penghuni syurga akan masuk”. Mendengar khabar itu semua  mata tertumpu ke pintu masuk masjid . Dalam fikiran sahabat terbayang watak orang yang luar biasa.
Tiba-tiba masuklah seorang lelaki yang mukanya basah dengan air wuduk. Penampilan biasa saja. Ia bukan orang terkenal iaitu Abu Umamah Ibnu Jarrah. Keesokkan harinya, peristiwa  srupa berulang, demikian pula hari ketiga. Sahabat menjadi hairan, amalan apa yang dimiliki orang itu hingga Rasullullah SAW menyebutnya calon penghuni syurga.




Di kalangan sahabat , Abdullah bin Amr bin ‘Ash, meminta izin kepada Abu Umamah untuk menginap tiga hari tiga malam, Abdullah memerhatikan, meneliti, bahkan mengintip tuan rumah. Namun tidak ada satu pun yang istimewa. Hari dilalui tidak jauh berbeza dengan sahabat lain. Ibadatnya pun biasa saja.
Pasti ada sesuatu yang disembunyikan. Aku mesti berterus terang kepadanya, ujar Abdullah. Ia pun bertanya , amal apakah yang engkau lakukan sehingga Rasulullah SAW memanggilmu calon penghuni syurga? Jawapan Abu Umamah sungguh mengecewakan ,” apa yang engkau lihat itulah”.
Ketika Abdullah hendak pergi tiba tiba tuan rumah berkata “ wahai saudaraku , sesungguhnya aku tidak pernah iri hati dan denki terhadap nikmat yang Allah berikan kepada orang lain. Sebelum tidur, tidur, aku selalu bersihkan hati daripada ujub, takbur , dengki, dan rasa dendam”   

No comments:

Post a Comment